Skolans varmbänkar gör det möjligt att börja så tidigt

En tidig odlingsstart är viktig vid odling i skola. Eftersom det helt enkelt gäller att hinna med så mycket som möjligt innan eleverna går på sommarlov. I mitten av mars brukar vi så våra första rädisor – metoden vi använder för att börja så tidigt är så kallad varmbänk.

Bygga egen varmbänk

En varmbänk är täckta odlingsbänkar som får sin värme från organiskt material som förmultnar. Det finns många olika sätt att bygga dem. På skolan gör vi våra varmbänkar av pallkragar.

Vi bygger alltid våra odlingsbäddar tre pallkragar högt, varav två fylls med hårt packad hästgödsel och halm och en med jord. Ju högre bädd man bygger, desto bättre förmåga har den att alstra värme.

Det som fungerat bäst för oss har varit gödsel med hög andel halm. Sämre har det gått med spånblandad gödsel. För att hålla värmen placerar vi ofta bäddarna i grupper. Vi har även provat att isolera dem med halmbalar.

Själva förmultningen aktiveras av att vatten hälls på. Inledningsvis kan det bli riktigt varmt i bädden. Ofta för varmt att börja odla. Vi mäter temperaturen dagligen tills den stabiliserar sig på 20-30 grader. Då jord lagts på är det bara att börja odla.

Hemma täcker jag med en glasruta, men av säkerhetsskäl kan vi inte göra det på skolgården. Vi har istället välvda huvar som vi byggt av 45×45 reglar. För att få en snygg välvning på taket böjer vi ”elektrikarrör” och klär med åldersbeständig byggplast. Våra huvar har fungerat riktigt bra och har faktiskt hållit i fyra säsonger.

Pallkragar värmer varandra

Nu börjar dock några ge med sig och behöver bytas ut. Vi har denna gång tänkt prova Granngårdens färdiga huvar som heter Njord. Fördelen med dessa är att de finns i större modeller som länkar samman tre eller fyra pallkragar. På så sätt kan de jobba tillsammans och värma varandra. En större volym i förhållande till ytan mot omgivningen helt enkelt.

Våra huvar ger alltid en liten springa mellan pallkragarna även om vi ställer dem så tätt som vi kan, detta för att huvarna skall gå att ta av och på. Skall bli kul att testa våra teorier om ett par veckor!

Elever bygger pallkragar.

Lärorikt och roligt!

Att anlägga varmbänkar tillsammans med eleverna är givande och de lär sig mycket. De förstår arbetet som ligger bakom fina grönsaker och uppvärderar därmed dessa. Kanske de också inser att gödsel inte är något ”äckligt” utan en värdefull resurs. I början kan barnen rynka på näsan, men efter en stund brukar de bråka om vem som skall få hoppa i gödseln.

Förmedlar odlingskunskap till nästa generation

I vår by finns en trädgårdsmästare som heter Martin. Martin delar min övertygelse om hur viktigt det är att barn och ungdomar får lära sig odla. Turligt nog har han och hans sambo även hästar. Det är Martin som med traktor och vagn levererar hästgödseln till vår skola varje vår. Han är en nyckelperson för mig som odlande lärare. Han tycker kunskaperna om odling är viktiga och bidrar gärna själv.

Det finns många andra som Martin. Personer som besitter kunskaper om odling och kan bidra med att förmedla detta till nästa generation. Om du är en av dessa personer, tycker inte jag du skall vänta. Kontakta en skola och se om de har några elever som vill odla.

PS. Om du är tidigt ute kan du hinna skörda mycket innan sommarlovet. Rekordet på vår skola är TRE omgångar rädisor och sallat ur samma bädd, INNAN examensklockorna ringde ut. Coolt va?

Här är några grönsaker som odlats.

/ Andreas ”Odla i skola” AnderssonAndreas Andersson.

Andreas sprider budskapet om odling i skola och förskola via sociala medier under pseudonymen ”Odla i Skola”.  Följ honom, eleverna och deras odlingsdrömmar på Facebook, Instagram och på egen blogg.