Odlingsdrömmar, projekt och pedagogik på Axonaskolan

Odlingen började som ett projekt och är idag en permanent del av skolarbetet på Axonaskolan i skånska orten Tollarp. NO-läraren Andreas Andersson driver odlingspedagogiken med eleverna och ser att de tidigt följer sina odlingsdrömmar, lär sig om hållbarhet och att leva ett jordnära liv. Han sprider budskapet om att odla med barn under namnet ”Odla i skola” och kommer gästblogga på Grannliv under våren.

NO-lärare och odlingsentusiast

Jag heter Andreas Andersson, är lantbrukarson, NO-lärare och odlingsentusiast. Man skulle nog kunna säga att något av en självutnämnd odlings- och trädgårdsmissionär. Jag brinner särskilt för odling tillsammans med barn och försöker även värna om alla de fantastiska kunskaper äldre odlare och trädgårdsentusiaster besitter.

Glädje, passion och nyfikenhet är viktiga ledord för mig, både i skolan och hemma på min egen täppa. Skolan jag jobbar på heter Axonaskolan och ligger två mil väster om Kristianstad. Sedan fyra år använder jag odlingen som pedagogiskt verktyg och utvecklar ständigt denna tillsammans med mina elever.

Frodiga pallkragar.

Odlingsintresset kom tidigt

Grunden till mitt odlingsintresse lades när jag som liten pojke var dagbarn hos min farmor och farfar. Deras hus var nybyggt och låg på en stor skogstomt. Jag var med farmor och farfar i deras vardagsnära sysslor, som till största del handlade om skogen och trädgården. Jag var med när farmor tog sticklingar på sina Saintpaulior, gjorde långkok och inläggningar i köket och med farfar då han kupade sin sparris och beredde sitt stinkande nässelvatten.

Varje dag spenderade jag också tid i det lilla trädgårdsland som farfar ordnat åt mig. Av någon anledning tyckte farfar att lök och potatis var rätt grödor för ett trädgårdsland fyllt av björkrötter. Kanske inte världens roligaste grödor för ett barn, men jag var i alla fall fullt nöjd och jobbade på hårt.

Gräsytor vs rabatter och odlingsytor

För elva år sedan köpte jag och min fru Nadja vårt hus. De första åren som husägare la vi mycket tid på renovering. Tomten blev eftersatt och vi kände att vi inte hann med. Vi la igen rabatter och sådde gräs för att “få det mer lättskött”. För fem år sedan hade vi renoverat i stort sett hela huset.

Jag är dock en MYCKET rastlös person som måste ha praktiska saker att göra. Som ett resultat av detta bestämdes att vi nu skulle ta tag i tomten. Tomten var vid detta lag visserligen mycket prydlig, men samtidigt tråkig med sina stora gräsytor.

Efter en paus på 25 år återupptog jag odlingen. Numera minskar gräsytorna stadigt varje år, till förmån för fler rabatter och odlingsytor. De kantiga strukturerna i trädgården börjar mjukas upp. Jag är inte lika noga med att allt måste stå i raka rader, eller ens i rabatterna. Ibland beväpnar jag mina döttrar med varsin påse solrosfrön med uppmaningen ”Överraska nu pappa!”

Kommande odlingsprojekt

Mina kommande blogginlägg kommer handla om arbetet med mina elever och även de odlingstekniker vi kommer använda i det kommande barnodlingsprojektet. Teknikerna passar mycket väl in i skola och den pedagogiska verksamheten, men är även spännande och roliga att använda för hemmaodlare. Vissa är gammaldags metoder som vi ”återupptäcker” tillsammans, och andra är moderna tekniska odlingstekniker som nu börjar bli mer tillgängliga för hemmaodlare.

På återhörande / Andreas ”Odla i skola” AnderssonAndreas Andersson.

Andreas sprider budskapet om odling i skola och förskola via sociala medier under pseudonymen ”Odla i Skola”.  Följ honom, eleverna och deras odlingsdrömmar på Facebook, Instagram och på egen blogg.