Allt fler shoppar på nätet

 

granngarden_natshopping

Tillhör du nätshopparna? Då är du inte ensam. Aldrig har svenskarna shoppat så mycket på nätet och det bara ökar. Granngårdens butik är den senaste i raden att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att handla dygnet runt.

Tänk dig en kvinna i morgonrock som shoppar en ny dator och lite nya kläder en gång i månaden. Så såg den typiska nätshopparen ut för bara något år sedan. Men enligt Svensk Handel har den bilden förändrats drastiskt. Det blir allt svårare att generalisera kring den typisk nätshopparen eftersom det idag är så utbrett i alla åldersgrupper oavsett var man bor i landet. Men vissa saker går att urskilja.

Det är inte längre något för en ung teknikvan generation, utan har blivit en självklar del av vår vardag. Hälften av svenskarna handlar på nätet minst en gång i veckan eller en gång i månaden, enligt färska siffror från Svensk Handel. Även om den stora lanseringen kommer senare i år har Granngården redan smygöppnat sin nätbutik på granngården.se. VD Mikael Nordin berättar varför:
– Vi har ju länge kunnat erbjuda postorder via Nordpost som också haft en e-handelslösning. Vi märker att allt fler kunder vill kunna handla när som helst. Därför blir vår nätbutik en allt viktigare kanal för oss. Det känns roligt att nu kunna erbjuda en förbättrad och större nätbutik på vår hemsida.

E-handeln med varor ökade i omsättning med 10 % i Sverige under 2011, vilket betyder att svenskarna handlade varor och tjänster för ungefär 27,5 miljarder kronor! För bara 5 år sedan var den siffran 17,7 miljarder. Att vi älskar att handla på nätet är kanske inte så konstigt. Fördelarna är många. Den största är att kunna handla när vi vill. Att många gör det bekvämt för sig när de handlar vittnar inte minst en siffra som Sifo tagit fram i en undersökning där strax under hälften av svenskarna uppgav att de handlat på nätet klädda i pyjamas eller morgonrock …
– Många av våra kunder har jobb och gårdar att sköta. Då blir möjligheten att göra inköp sent på kvällen attraktivt, säger Mikael Nordin.

Framför allt har man möjlighet att köpa från ett större utbud, vilket blir särskilt attraktivt om man bor långt från affärer och stormarknader. På granngården.se finns allt det kunderna är vana att handla på Nordpost, plus stora delar av Granngårdens sortiment av trädgårdsprodukter, foder för häst, katt och hund etc.
– I den nya e-butiken har vi utvidgat sortimentet kraftigt och slagit ihop Nordpost och delar av Granngårdens sortiment. Just nu finns 7 000 produkter upplagda på granngården.se, 5 000 av dem går att köpa direkt via ett klick.

Det finns flera anledningar till att inte alla produkter går att köpa via hemsidan, förklarar Mikael Nordin.
– Vissa är skrymmande och svåra att skicka med posten. Det kan också vara brandfarliga produkter, eller sådant som vi inte får skicka, exempelvis slaktmaskammunition. Ett tredje skäl är att vi lovar kunderna tre till åtta dagars leveranstid och vissa av varorna är lagerförda hos våra leverantörer, vilket gör att vi inte kan hålla det kundlöftet.

granngarden_natshopping2

Med internets hjälp har vi fått ett fantastiskt smörgåsbord av produkter att välja mellan. Men trots att hela världen egentligen ligger för våra fötter köper vi fortfarande mest från svenska företag. I storstäderna är man bättre på att köpa saker från utlandet, men bara 2 % av oss gör det en gång i månaden. Två tredjedelar gjorde inget inköp från utlandet alls förra året. Troligen eftersom det känns tryggt att kunna ta direktkontakt med företaget om något skulle hända med köpet.

Tryggheten märks också i att så många som 41 % fortfarande tycker om att betala i efterskott på faktura. En majoritet betalar dock direkt via sin bank eller med hjälp av kreditkort. Nio av tio tycker att det är tryggt att handla via nätet.

Så vad köper vi då? I Sverige är kläder och hemelektronik populärt. Vi är också mycket duktigare på att köpa böcker på distans än våra nordiska grannar.

Målet för Mikael Nordin och hans kollegor är att granngården.se ska bli en av företagets största butiker på sikt. Då kommer man att kunna erbjuda e-kunder exklusiva produkter som inte finns i de fysiska butikerna och tvärt om. I framtiden kommer man även att kunna ge klubbmedlemmar särskilda erbjudanden i e-butiken. Just nu inriktar man sig dock på att utvidga sortimentet.
– Målet är att vi till sommaren ska kunna erbjuda kunderna i e-butiken att kunna titta på 9 000 artiklar, varav 7 500 kommer att vara köpbara.

Så handlar du på granngården.se:

På granngården.se finns mer än 5 000 produkter från hela Nordposts och delar av Granngårdens sortiment. Första gången du handlar och checkar
ut skapar du en användarprofil. Du behöver bland annat ange personnummer, e-postadress och välja ett lösenord. Som kundklubbsmedlem får du din bonusregistrering automatiskt via ditt personnummer och du får poäng på ditt köp precis som vanligt. Du kan betala med kort, direktbetalning eller faktura. Som privatperson kan du även dela upp betalningen på 3, 6 eller 12 månader. Leveranstid 3–8 dagar.

granngarden_natshopping3Mest köpt 2011:

1. Kläder
2. Hemelektronik
3. Böcker
4. Skivor/film
5. Heminredning

Våra favoriter

1. Granngården.se – självklart, vad annars? Rejäla saker för livet på landet. Trädgård, djurhållning och foder till bra priser.

2.  adlibris.com – har du inget att läsa blir du snabbt sugen. Enkelt att handla!

3. Ellos.se – en klassiker med allt mellan himmel och jord.

4. Headweb.se – hyrfilmer i mängder. Aldrig mer behöva gå ut i regnet till videobutiken.

5. Nelly.com – för den som vill handla lyxiga kläder och accessoarer.