Så fodrar och motionerar du din häst före tävling

Närmar du och din häst er den stora dagen? Inför tävling är det viktigt att tänka på både kost och träning för att hästen ska må bra och prestera. Kom ihåg att börja redan några dagar innan det är dags att glänsa.

Dagarna före tävling

Med två dagar kvar till tävling bör du se till att din häst minskar på träningen och fortsätter äta lika mycket som den gjort hittills. På så sätt ser du till att hästen har fyllda glykogendepåer i både muskler och lever.

Men kom ihåg att fortsätta med träningen trots att ni skär ner på den. Hästen ska inte stå stilla under dessa dagar. Det kan leda till kolik eller korsförlamning. Det samma gäller om du skulle ge mer foder än tidigare i det här läget.

Så hur ska man tänka kring träningen ett par dagar innan tävling? En tumregel är att hästen behöver lätt motion, men att den inte ska bli slutkörd. Det är extra viktigt att tänka på om tävlingen innebär långvariga prestationer som fälttävlan, körtävlingar eller långdistans. Annars kan hästens glykogendepåer ta slut.

Foder timmarna före tävling

Fyra timmar före tävling är det viktigt att hästen inte får i sig för mycket spannmål och andra kolhydrater. Det beror på att det innehåller mycket stärkelse. Forskarna har bevisat att stärkelse kort inpå tävling ofta leder till att hästen får blodsockerfall. Det beror på att insulinproduktionen ökar efter att hästen ätit mycket kolhydrater, som i sin tur leda till att den gör sämre ifrån sig.

Men det är inte bara problematiskt för hästens insats under tävlingen. Stärkelserik mat innan tävling förändrar energiomsättningen, som minskar utnyttjandet av fett. Då förbränner hästen främst kolhydrater istället. Vid långvariga prestationer som fälttävlan och långdistans är det olämpligt eftersom kolhydratdepåerna i form av glykogen är mycket mindre än hästens fettdepåer. Om glykogendepåerna töms för snabbt minskar hästens arbetsförmåga och den blir trött för fort.

Annonsinnehåll från Brogaarden.