Svar på en kommentar; att utveckla sig själv som ryttare

Vad är det du brukar arbeta mest med, hos dig själv som ryttare?

Jag tror att det är viktigt att vara stark både mentalt och fysiskt när man är en satsande ryttare. Det krävs att båda delarna är på plats för att man ska kunna prestera på topp i den här sporten!

Vad det gäller det fysiska så får vi ryttare mycket fysisk träning bara vi sätter vår fot i stallet. Mocka, bära vatten, sopa, promenera och ta hand om hästarna. Själva ridningen är ju också en del som är fysiskt krävande. Men, jag har också märkt att det är väldigt slitigt arbete för kroppen som man gör dagligen. I ridningen blir det väldigt statiskt arbete för kroppen och vi ryttare blir otroligt starka i specifika muskelgrupper (bål och kroppens framsida generellt). Det här leder snabbt till en obalans muskelmässigt och det i sin tur leder till krämpor och i vissa fall skador. Jag har tidigare haft ont i både höfter och knän i perioder, även ryggen har spökat en del förut. Så fort jag blev mer kontinuerlig med min egna träning utanför stallet har dessa besvär upphört helt! Jag fick ofta ryggskott under en period och även väldiga smärtor i höfterna (kändes som ryggskott fast i höften). Nu tränar jag varje vecka på gym (lite olika hur många pass) och fokuserar mycket på att stärka upp baksidan av min kropp som inte får jobba lika hårt under ridpassen. Baksida lår, axlar och skuldror. Jag jobbar även med konditionen och coren. Det har gjort stor skillnad för mig! Besvären är helt borta när jag är noggrann med detta. Något som jag behöver jobba mer på är smidigheten. Jag är vääääldigt stel i kroppen, kan inte hålla armarna rakt över huvudet och är även väldigt stel i höfterna. Det är något jag försöker jobba med dagligen genom att göra olika rörelser med armar/axlar, sitta i skräddare och stretcha. Samtidigt vill vi ryttare inte vara för rörliga, vi behöver en stabilitet och stark inramning av kroppen för att vi ska kunna sitta så stilla som möjligt i sadeln.

Vad det gäller det mentala så har det hänt mycket hos mig bara det senaste året! Jag har tidigare kunnat uppleva en låsning i tävlingssituationen där jag blir passiv i sadeln och inte inverkat inne på banan. Detta har varit enormt frustrerande för mig, huvudet vet vad som ska göras med kroppen hänger inte med. Samtidigt har jag inte känt mig speciellt nervös men jag har insett att min nervositet har yttrat sig på det sättet. Bara det att jag själv har blivit väl medveten om problemet, börjat prata om det med min mamma och tränare, samt att jag själv har lagt upp en strategi för hur jag ska tänka inne på banan har hjälpt mig enormt. Det som låste sig i tävlingssituation förut var ofta att jag så fort jag red in på banan sträckte på mig lite extra och tänkte ”nu måste jag sitta fint”. Helt plötsligt ändrade jag hela min ridning inne på banan och känslan försvann. Samtidigt som jag tyckte att jag satt sämre inne på banan när jag sedan kollade på filmen mot vad jag gjorde när jag tränade hemma och aldrig aktivt tänkte på att sitta fint. Det blev liksom en ond spiral, så fort jag tänkte att jag skulle ”sitta fint” så satt jag uppe på hästen som en staty. Jag blev inte alls lika följsam och den där fina känslan mellan hand och skänkel försvann.

Så, för mig har det hjälpt OTROLIGT mycket att bara mentalt ställa in mig på att aldrig någonsin tänka på att jag ska ”sitta fint”. Jag måste lita på att jag gör det helt naturligt i min ridning och därför ska det inte vara något som tar upp min tankeverksamhet inne på banan. Det är lustigt hur den lilla tanken har haft så stor påverkan på min ridkänsla inne på banan.

Något som jag kan jobba mer med när det gäller det mentala är mitt fokus. Jag tycker generellt att jag har bra fokus men ibland kan liksom tanken skena iväg och det gör mig stressad. Ofta är det bara för en millisekund men det tar ändå fokus från ridningen. Att hålla fokus hela vägen till sista halten kan vara svårt, det är lätt att börja analysera i realtid hur de tidigare rörelserna gick och vad resultatet kan komma att bli. Jag vill bli ännu starkare i att hålla fokus på en rörelse i taget inne på banan. Om ni har några tips på mentala övningar som kan hjälpa mig med det så får ni gärna lämna en kommentar!