Välj område

Smått och Gott Thérése Larsson

Ett annorlunda år

Det här året som gått sticker ut. Att tvingas ställa träningsskorna på hyllan, och att tampas med de mest vardagliga sysslorna på grund av värk, sätter sina spår.  När alla hälsotester nu åter är normala kan jag krasst konstatera att jag fått med mig tre viktiga insikter: att odla får själen att varva ner, att äta nyttigt är både roligt och otroligt gott, och oavsett vad de traditionella läkarna säger så finns det saker du kan göra, utöver pillerknaprandet, som kan trolla fram hälsa.

Att fokusera på hälsan till hundra procent är inget man prioriterar när allting fungerar, men jag har haft anledning och kan konstatera att det här med att laga en stressad och sliten kropp inte alltid går i en handvändning. Jag har varit sjukskriven från jobbet till stor del under ett år, gått på läkarbesök och provat starka mediciner för att hämma inflammation och ledvärk. Parallellt har jag satsat på att stressa av och stärka upp samt rena kroppen för att ge den förutsättningar att självläka. Idag är de skyhöga värdena som jag hade för ett år sedan, och som gjorde att läkaren gav mig diagnosen reumatism, borta. Tidigare i somras cyklade jag en mil mountainbike i Nåstens naturreservat. Utan stelhet och värk men med ett stort leende på läpparna. Det kan komma bakslag. Jag vet. Men med de här erfarenheterna i bagaget vet jag att lösningen inte alltid är en pillerburk.

Höstfeeling i Uppland.

Men det är svårt att veta vem man ska lyssna på. Det är dessutom lätt att tappa tålamodet och ge upp i väntan på den där efterlängtade och positiva förändringen. Att helt enkelt strunta i den där gröndrinken, ta en stark värktablett och slå på kaffekokaren istället. Det jag hängt mig fast vid i dessa stunder är en orubblig vilja att ge kroppen näringsrik mat som stödjer tarmfloran och kroppens läkningsprocess, och att frenetiskt städa bort fria radikaler som i för stora mängder leder till kronisk inflammation. Och vägen dit har inneburit att pastan, det vita brödet och falukorven fått stanna i kyldisken. Jag har däremot ätit desto mer råa grönsaker, bönpasta, färsk fisk, goda röror på cashewnötter samt lasagne utan både kött, ost och pasta.

Jag kan fortfarande sukta efter vita ostfrallor och jag äter pommes frites och njuter när suget blir starkt. Men i vardagen är jag strikt och upplägget känns hållbart. Inte alls tråkigt. För om det är något mer jag upptäckt under det här året så är det att nyttigt kan vara så gott. Det finns hur många inspirerande själar som helst där ute som pumpar ut härligt frestande recept som får både kroppen och smaklökarna att volta av lycka. I början var det svårt, i dag vet jag att det är enklare att laga nyttigt än onyttigt. Har hittat massor av recept och inspiration från till exempel Food Pharmacy och Nillas Kitchen.

Ett par veckor in i september blommar mina haricot verts för fullt. Måtte frosten hålla sig borta ett tag till så vi hinner skörda mer. Nästa års bönor ska få ordentliga bågar att klättra på istället för störar.

Under det här året har jag dessutom insett hur roligt de är att odla. Det var faktiskt Lars Fahlén, som driver restaurang Primaten här i Uppsala, som väckte lusten att sätta spaden i jorden. Minns att han berättade om bristen på närodlat och om trenden urban farming när vi sågs för en jobbintervju. Ja, varför inte odla de rödbetor jag stoppar i morgonsmoothien istället för att köpa tänkte jag och började sondera fröutbudet. Det kan ju tyckas knäppt när butikernas grönsaksdiskar redan väller över av ätbara produkter, och missväxt och ohyra lurar runt trädgårdslandshörnet. Men att gro fröer, plantera och se dem växa lockade. Jag har dessutom upptäckt att stunden med vattenkannan, och en och annan humla, är otroligt avkopplande och en skön kontrast till allt det där andra som livet rymmer.

Det är så lätt att rusa fram mot nästa mål och missa nuet. Det här är en bra förebild. Ska försöka bli mer som vår Musse.

Just nu samlar jag allt bös jag kan hitta i grannskapet. Har insett att den uppländska lerjorden fungerar alldeles utmärkt för potatis, zucchini och bönor. Men att såväl rädisorna som morötterna behöver en mer mullrik jord. Så innan frosten och kylan är här är det läge att plöja ner både sand, mer hästdynga och trädgårdsrester. Jag har dessutom beställt bukashi – en levande produkt med ”goda” mikrober i som förvandlar köksavfallet till näringsrik jord på ett par veckor.

Kantskar trädgårdslandet i helgen. Ratade kantskärarspaden och gick loss med en hederlig variant. Gick betydligt lättare nu när jorden är fuktig och inte snustorr som i somras.

Det är kyligt på morgnarna här i Uppland. Morgonpigga hundägare bär både mössa och vantar, och vissa av tomatplantorna har vissnat på grund av en tidig köldknäpp. Men nu står hela gänget under plast och mognar undan för undan. Tänker att jag ska lägga de nyskördade tomaterna i en skål inne i köket så att resten av familjen också får smaka, men framåt eftermiddagen är de i regel slut. Kan inte hålla mig.

Det känns onekligen som att odlarsäsongen går mot sitt slut. Men i helgen preppade jag faktiskt tre pallkragar och går just nu och väntar på att ett gäng fröer ska dyka upp i brevlådan. Har googlat runt och förstått att det är möjligt att förlänga odlings-säsongen markant. Ska testa att höstså asiatiska bladgrönsaker, sallad och grönkål. Du kanske har något annat tips på grönsaker som passar att odla i Uppland på hösten?

Ha en fin vecka!

/Thérése

 

Therese Larsson.Gästbloggaren Thérése Larsson fick plötsligt ont i hela kroppen. Läkarna konstaterade reumatism och ordinerade cellgifter. Men trebarnsmamman läste på om vikten av en bra tarmflora, skaffade ett avstressande trädgårdsland och började mixa stärkande gröndrinkar med framgång. Häng med på hennes äventyr som hälsojägare med fokus på nyttiga recept och odlingsbestyr i den uppländska leran. Thérése finns även på Instagram som halsojagaren

 

 


Vill du också läsa?